12. juli 2016

Alder og kultur


Inden jeg holdt min lange pause, var jeg inviteret til et meget spændende kick-off event - "Kan kunst og kultur skabe nye fortællinger om alder?" Jeg blev desværre syg og måtte melde afbud. Men jeg synes, det er værd at holde øje med ALDER3.0 og se hvad der sker. Man kan skrive sig op til et nyhedsbrev. 

Og netop alder og kunst taler sit tydelige sprog i forbindelse med biograf- og museumsbesøg i hverdagen. Gennemsnitsalderen på museumsgæsterne er godt over de 60 og er sansynligvis gået på pension. Når jeg lader blikket glide ud over cafegæsterne på museerne - der som regel er fyldt op ved frokosttid - er de fleste kvinder. En enkelt mand dukker op hist og her, men majoriteten er kvinder + en bestemt alder.

At det tilsyneladende er kvinder, der er flest af, kan der være flere årsager til.  Kvinder lever længere end mænd, men jeg tror mere, at kvinder er bedre til at bevare og danne netværk, når de slipper arbejdsmarkedet. Og bedre til at tage initiativ til div. arrangementer. Hvorimod mændene isolerer sig og blive ensomme. Jeg tænker, at uden den aldersgruppe, med bedre økonomi og et bedre helbred end tidligere, ville museerne vel være affolket i hverdagene.

Også i biograferne (på visse tidspunkter) og i teatrene er gennemsnitsalderen på de besøgende, langt over de 60. Og man kan så undres over, at der ikke er flere roller til kvinder op i årene. Her går det tilsyneladende langt bedre for mænd.  De har ingen forældelsesfrist. Men som ALDER3.0 peger på, er det ikke mange roller, der gives til aldersgruppen over 60 og her er kvinder altså i undertal.  Jeg har for længe siden besluttet, at jeg ser alle de film, jeg kan komme til, hvor temaet på en eller anden måde er alder. Jeg gør det, selv om anmeldelserne som regel ikke er de bedste. Men jeg har heller ikke læst anmeldelser af anmeldere der - som jeg kan se - er over 50 år.  Den sidst film jeg har set var den smukke film "Månen over kirsebærtræerne" Hvis ikke I har set den - så gør det. Det er en slow-living film. Smuksmuk film.










<>




VI SES
HA ' DET GODT SÅ LÆNGE






1 kommentar: